Throne of Glass (#1) – Sarah J. Maas

Throne of Glass (#1) – Sarah J. Maas

throne-of-glass De eerste keer dat ik Throne of Glass van Sarah J. Maas las, was in mei 2014. Ik vond het boek geweldig, maar pakte toch nooit de vervolgdelen op. En dat terwijl ik die wel bleef kopen. Nadat ik in augustus Hof van mist en woede las – en compleet verliefd werd, besloot ik Throne of Glass opnieuw te lezen en deze keer wél door te gaan met de vervolgdelen. Het werd een feest van herkenning en nieuwe indrukken.

In the dark, filthy salt mines of Endovier, an eighteen-year-old girl is serving a life sentence. She is a trained assassin, the best of her kind, but she made a fatal mistake. She got caught.

Young Captain Westfall offers her a deal: her freedom in return for one huge sacrifice. Celaena must represent the prince in a to-the-death tournament—fighting the most gifted thieves and assassins in the land. Live or die, Celaena will be free. Win or lose, she is about to discover her true destiny. But will her assassin’s heart be melted?

Allereerst móet ik even mijn liefde voor de covers in deze serie benoemen. Stuk voor stuk zijn ze zó mooi. Niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant – waarin Celaena van achteren met een jurk aan afgebeeld wordt – is echt een plaatje. Ik kan uren naar alle details in deze covers blijven kijken. Alleen daarom zijn ze al een plekje in elke boekenkast waard. Al mag de inhoud er ook zeker weten!

Ik vind Throne of Glass namelijk echt geweldig. En dat begint al bij de fascinerende hoofdpersoon. Celaena Sardothien bestaat uit een intrigerende mix van karaktereigenschappen. Ze is slim, brutaal, arrogant, een echte huurmoordenaar, maar heeft ook een hele lieve, zachtaardige, vrouwelijke kant. Celaena weet beide kanten van haar persoonlijkheid moeiteloos samen te smelten tot de interessante vrouw die ze is. Onvoorspelbaar en mysterieus. Oh, en ze houdt van lezen! Dat is altijd een pluspunt.

Aan het begin van het boek wordt Celaena door de kroonprins bevrijdt uit Endovier, waar ze al een jaar gevangen zit. Ze krijgt de kans om mee te doen aan een wedstrijd, met als hoofdprijs de Champion van de koning te worden en na vier jaar vrij te zijn. Het spelelement van de wedstrijd maakte het verhaal spannend en interessant. De wedstrijd is echter niet het enige dat Sarah J. Maas in dit volumineuze boek gestopt heeft. De deelnemers aan de wedstrijd worden namelijk één voor één op gruwelijke wijze vermoord. Er liggen duistere gevaren (én krachten) op de loer en natuurlijk doet Celaena een aantal huiveringwekkende en bijzondere ontdekkingen. Ik zat regelmatig nagelbijtend in mijn stoel omdat ik het zo eng vond. Ik durfde zelfs niet meer mijn stoel uit te komen. Tegelijkertijd lukte het me niet mijn ogen van de pagina’s af te houden – zó in het verhaal zat ik.

Throne of Glass laat naast Celaena af en toe ook andere perspectieven aan bod komen. Hierdoor krijg je ook delen van het verhaal mee van andere personages, waaronder Dorian en Choal. Hun verhaallijnen verdiepten het verhaal en maakte het nog rijker dan het al is. Bovendien trakteert Celaena ons af en toe ook op kleine stukjes informatie uit Celaena’s verleden, die niet alleen tot extreme nieuwsgierigheid leiden, maar haar ook enorm menselijk maken.

Kortom, ik ben weer helemaal fan van Sarah J. Maas en haar boeken. Throne of Glass is een ijzersterk begin van een hopelijk spannende serie van epische proporties. De basis is er in elk geval voor gelegd. En hoe!

5 ster

Throne of Glass | Sarah J. Maas | ISBN 9781408832332 | Bloomsbury | 404 pagina’s | Goodreads