Traveler (#2) – Arwen Elys Dayton

Traveler (#2) – Arwen Elys Dayton

TravelerWaar tweede delen gevoelsmatig vaak een tussenboek zijn, zonder dat er echt iets gebeurd, vormde Traveler een van de blije uitzonderingen op deze regel. Het was spannend, het was verrassend, het was intrigerend en het was in bepaalde opzichten zelfs beter dan Seeker.

In Seeker heeft Quin Kincaid de gelofte afgelegd om Zoeker te worden. Het leek een nobel doel, maar dat was bedrieglijk. Haar vader is een moordenaar. Haar oom een leugenaar. Haar moeder een slachtoffer. En de jongen van wie ze houdt, zint op wraak. Haar vriend Shinobu is de enige die ze vertrouwt. Hij is even wanhopig als Quin om antwoorden te krijgen. Maar hoe dieper ze graven in het verleden, hoe donkerder alles wordt. Er zijn sinds lang verdwenen Zoeker-families, schimmige allianties en meer: een duister plan dat generaties geleden is gesmeed om hen te vernietigen. Het verleden is angstaanjagend dichtbij. En het zal hen vernietigen.

In Traveler diept Arwen Elys Dayton de geschiedenis en kennis rondom Zoekers enorm uit. Het prettige aan dit deel is dat de wereld niet meer uitgelegd hoeft te worden: het speelveld ligt er al en Arwen Elys Dayton hoeft nu enkel nog de puzzelstukjes toe te schuiven. Een van die puzzelstukjes is Johns moeder: Catherine, die een zeer belangrijke en verrassende rol heeft in het boek. Door middel van flashbacks kom je meer over haar te weten. Catherine’s verhaallijn loopt deels parallel met die van Quin, Shinobu en John en helpt hierdoor op een hele slimme manier uitleggen, begrijpen en verdiepen.

Naast die van Catherine komt er echter nog een verhaallijn bij, namelijk van een stel bijzondere jongens die net als Catherine een belangrijke rol in het verhaal hebben. Ondanks dat het totale aantal perspectieven hierdoor op zes komt, voelde het nooit aan als verwarrend of te veel – eerder ondersteunend, verhelderend en bovendien interessant. Gedurende het verhaal wordt steeds duidelijk wie of wat die jongens precies zijn en wat hun doel is.

In Seeker vond ik Maud een van de meest interessante personages. In Traveler vind ik haar zo nodig nog veel interessanter geworden. Maud worstelt gedurende het verhaal steeds meer met zichzelf en met de morele kwesties die ze moet tackelen. Hoe ver kan ze gaan in haar handelen? En wat is rechtvaardig? Ze speelt bovendien een belangrijke en interessante rol bij de groei van een van de overige personages. Maud is zo’n personage die je laat nadenken, die je dingen in een ander perspectief laat bekijken. Ik vond Maud gedurende het verhaal steeds menselijker worden en haar worsteling maakte haar enorm boeiend om over te lezen.

Je kunt dus wel stellen dat ik erg positief ben over Traveler. Naar mijn mening overstijgt het boek Seeker zelfs. Het is net wat spannender, wat onthullender en dus wat interessanter. Ik heb me gedurende het verhaal gretig vastgebeten in het mysterie dat Quin, Shinobu en John op hun eigen manier proberen te ontrafelen en ik ben enorm benieuwd naar de uiteindelijke ontknoping!

Lees hier ook mijn recensie van Seeker (#1).

4.5

Traveler | Arwen Elys Dayton | 9789000332472 | Van Goor | 344 pagina’s | Goodreads