Unplugged (#1) – Donna Freitas

Unplugged (#1) – Donna Freitas

UnpluggedEr zijn boeken die zonder dat je het wist ineens verschenen blijken te zijn. Er zijn ook van die boeken waar je al lange tijd naar uit kijkt. Unplugged van Donna Freitas viel voor mij in die tweede categorie. Al sinds ik wist dat Blossom Books dit boek zou uitgeven, keek ik uit naar de release. Of het boek me inderdaad ook zo goed beviel?

Wil jij nooit dat het leven weer… 100% echt is?

Skye leeft in de Appwereld; een extravagante, online versie van de echte wereld. Ze werd meer dan tien jaar geleden door haar familie ingeplugd om zo in de virtuele wereld te kunnen leven. Ze hoopten voor haar op een betere toekomst maar Skye is een nobody. Een zestienjarige virtuele wees zonder geld voor dure downloads en exclusieve apps die van haar digitale personage iets bijzonders kunnen maken.

Al haar hoop is gevestigd op het moment dat ze eenmalig mag uitpluggen en haar familie in de echte wereld weer kan omhelzen. Maar dan worden de grenzen tussen de twee werelden gesloten en zit Skye gevangen. Ze zal haar moeder nooit meer zien, de zon niet op haar huid voelen, niet weten hoe het is om weer echt eten te proeven. Skye riskeert haar leven om terug te keren –maar komt er dan achter dat de realiteit veel duisterder is dan ze zich herinnerde.

Ik was voor het lezen vooral benieuwd naar de scheiding tussen de virtuele Appwereld en de ‘echte’ wereld. Donna Freitas heeft me daarin zeker niet teleurgesteld. De werking van de Appwereld en de connectie met de ‘echte’ wereld kwam logisch op me over. Donna Freitas geeft je als lezer voldoende details om het hoe en wat te snappen, maar laat ook ruimte voor je eigen verbeelding. Wat me ook positief opviel is dat Donna Freitas gedacht heeft aan de basisbehoeftes als eten, drinken en slapen en de werking hiervan in de Appwereld. Ik heb in boeken namelijk vaak het gevoel dat het eten maar gewoon helemaal overgeslagen wordt. Het boek werd door deze toevoegingen net een stukje realistischer.

Wat ik ook erg fijn vond aan Unplugged is dat je echt de tijd krijgt om de situatie te begrijpen – te snappen hoe de wereld van Unplugged eruit ziet. Dit heeft Donna Freitas voor elkaar gekregen zonder dat het verhaal ergens saai aanvoelt of ik pagina’s wilde skippen. Bovendien vond ik het tweede gedeelte hierdoor veel duidelijker en ingrijpender. Je snapt namelijk echt hoe de wereld van Skye in elkaar zit.

Alle actie en avontuur zit dan ook in het tweede gedeelte. Ik genoot enorm van de spannende ontknopingen, van het ontdekken hoe het verhaal nou in elkaar zit. Normaal vind ik het frustrerend als personages in het donker worden gehouden, maar hier pakte deze keuze ontzettend goed uit. Het zorgde voor een extra schok-effect – iets wat ik enorm kon waarderen.

Skye zelf is bovendien een leuke meid om te volgen. Ze is moedig, loyaal, nieuwsgierig, heeft besef van goed en kwaad en is net als ik geen meisje-meisje dat enkel om haar uiterlijk geeft.

Kortom, Unplugged heeft mijn verwachtingen absoluut waargemaakt. Het is een perfecte mix van een spannend, avontuurlijk verhaal met een gedegen basis en wereldbouw. Unplugged lijkt een dik boek, maar dit heb je totaal niet door tijdens het lezen (en het aantal pagina’s valt in werkelijkheid reuze mee). Ik kan niet wachten op het tweede deel.

Unplugged | Donna Freitas | ISBN 9789020678918 | Blossom Books | 304 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “Unplugged (#1) – Donna Freitas

1. Ik heb Unplugged ook met enorm veel plezier gelezen, al had er van mij iets meer actie in gemogen. Het voelde af en toe een beetje te veel als een inleiding op de trilogie, in plaats van dat het eerste boek ook een eigen subplot kreeg. Maar de wereld was echt geniaal!