Van jou (#3) – Sophie Jackson

Van jou (#3) – Sophie Jackson

Tijdens haar bezoek aan Nederland sprak ik met Sophie Jackson onder andere over haar boeken. Van jou was toen iets meer dan een week uit en ik had nog niet de kans gehad dit laatste deel te lezen. Sophie vertelde me dat Van jou bijzonder voor haar was. Het was namelijk het enige boek in de trilogie waarbij ze vooraf geen idee had hoe het verhaal zou gaan lopen. Genoeg reden om extra nieuwsgierig te zijn, dus!

Hoofdpersonen Riley en Lexie zijn al sinds hun vroege jeugd gek op elkaar, maar het leven heeft hen in een andere richting geleid. Toch kunnen ze elkaar niet vergeten. Als Riley vanwege een ziekenhuisopname van zijn vader terugkeert naar de plaats waar hij opgroeide, moet hij dan ook meteen aan Lexie denken. En het duurt niet lang voordat hij haar ontmoet – en zijn hart opnieuw aan haar verliest. Maar ze hebben allebei heel wat meegemaakt en dat maakt de liefde er niet makkelijker op. Kan er opnieuw iets opbloeien tussen hen, of staat het verleden in de weg?

Van jou onderscheid zich van de eerdere twee delen, Stuk van jou en Stil van jou, doordat de hoofdpersonen al een geschiedenis hebben samen. Niets jongen ontmoet meisje en ze worden verliefd. Nee, Riley en Lexie kennen elkaar al sinds ze kinderen zijn. Nu, jaren later, keert Riley terug naar zijn ouderlijk huis nadat zijn vader in het ziekenhuis belandt. Hij merkt al snel dat zijn terugkeer heel wat nostalgie en oud zeer met zich meebrengt, grotendeels draaiend om Lexie, die je gerust de liefde van zijn leven kan noemen.

Het heden in Van jou wordt regelmatig afgewisseld met stukken uit diverse tijdstippen in Riley’s verleden. Door middel van deze flashbacks ontdek je steeds meer over het ontstaan van de (vrijwel) onbreekbare band tussen Riley en Lexie, maar ook hetgeen dat ervoor zorgde dat aan dat alles een einde kwam. Ondertussen worstelen Riley en Lexie in het heden met al die herinneringen nadat ze elkaar weer tegen het lijf lopen. Zeker als blijkt dat Lexie een groot geheim voor Riley verborgen heeft gehouden.

Sophie Jackson weet je op indrukwekkende wijze mee te nemen in het liefdesverhaal van dit fijne duo. De pijn, teleurstelling, maar ook liefde en hoop spatten van de pagina’s af. Daarbij was niet alleen Riley, maar ook Lexie een erg fijn personage om over te lezen. Waar ik vooral blij mee was, was hoe realistisch Van jou aanvoelde. Ja, oké, je moet tijdens je kindertijd maar net zo iemand ontmoet hebben. Maar Van jou bevatte geen immense pieken of dalen, geen bizarre drama’s, enkel een voorzichtig verhaal over twee mensen met een gezamenlijk verleden. Twee mensen die bovendien allebei ook zo hun fouten maken, maar dit accepteren en hiervan proberen te leren.

Ik vond Van jou dan ook heel prettig om te lezen. Het is zo’n boek dat je er gerust nog voor een tweede keer bij pakt. Of een derde… Een waardevolle toevoeging aan de serie en een heerlijk einde van deze trilogie!

Stuk van jou (#1)
Stil van jou (#2)

Van jou | Sophie Jackson | ISBN 9789401906968 | Zomer & Keuning | 272 pagina’s | Goodreads