Het verdoemde zwaard (#1) – Rick Riordan

Jaaaa, een nieuwe Rick Riordan! Ik ben gek op zijn boeken. Het maakt me dan ook vrij weinig uit wat hij schrijft, ik weet toch wel dat ik het boek wil lezen. Zo snel mogelijk. Tegelijkertijd was ik voor deze nieuwe serie best een beetje nerveus. Ik heb de Kane Chronicles nog niet gelezen, dus Het verdoemde zwaard was voor mij het eerste boek van Rick Riordan dat níet over Percy Jackson gaat. Zou ik deze serie dan wel net zo leuk vinden? Of is het met een ander hoofdpersonage toch een andere beleving?

Magnus Chase is altijd een onrustige jongen geweest. Sinds de mysterieuze dood van zijn moeder leeft hij in de straten van Boston. Op een dag wordt hij opgespoord door een man die hij nog nooit eerder heeft ontmoet, een man van wie zijn moeder beweerde dat hij gevaarlijk zou zijn.

De man vertelt hem een onmogelijk geheim: Magnus is de zoon van een Noorse god. En dat is niet alles: de goden van Asgard bereiden zich voor op een oorlog. Om Ragnarok – de ondergang van de goden – te voorkomen, moet Magnus in de Negen Werelden op zoek naar een wapen dat al duizend jaar onvindbaar is.

Wanneer een vurige aanval door reuzen hem dwingt te kiezen tussen zijn eigen veiligheid en het leven van honderden onschuldigen, maakt Magnus een fatale beslissing. Soms is de enige manier om een nieuw leven te beginnen door eerst te sterven…

Gelukkig bleken mijn zorgen ongegrond. Want wat is Het verdoemde zwaard leuk! Rick Riordan gebruikt dezelfde humoristische schrijfstijl die ik ook uit de Percy Jackson en de Olympiërs en de Helden van Olympus reeksen gewend ben. Bovendien belandt ook Magnus van het ene gekke avontuur in het andere, ontmoet hij bijzondere figuren en komt hij daardoor in de meest bizarre situaties terecht.

In de Magnus Chase en de goden van Asgard serie staat Noordse mythologie centraal. Ik ken Thor en Loki o.a. van de Marvel-films, maar op die twee na is Noordse mythologie behoorlijk nieuw voor mij (het grappige is trouwens dat Riordan de Thor en Loki uit de films aanhaalt). Mijn gebrek aan voorkennis bleek echter totaal geen probleem te zijn. Net als de gemiddelde lezer (ga ik vanuit) weet Magnus er namelijk ook vrij weinig van dus wordt alles op een fijne en soepele manier uitgelegd. Vooral om de dommige Thor en zijn depressieve bok moest ik enorm lachen.

Het verdoemde zwaard begint nogal bijzonder. Er gebeurt namelijk iets ongewoons met Magnus waardoor hij terecht komt in een compleet andere wereld, vol met – naar mijn mening holbewoner-achtige – andere halfgoden. Laten we het zo zeggen: het stereotype domme brute kracht was goed vertegenwoordigd. Magnus is een ontzettend leuk personage om over te lezen. Hij heeft wel iets weg van Percy: ze hebben allebei hele droge humor en gevatte antwoorden. Ook een leuk feitje: Magnus is de neef van Annabeth Chase! Samen met zijn bonte gezelschap vrienden gaat Magnus – zoals we dat inmiddels in Riordans boeken gewend zijn – op queeste, eentje waarbij het verdoemde zwaard een belangrijke rol speelt.

Ik vond dit eerste deel van Magnus Chase en de goden van Asgard is een veelbelovend begin van een hopelijk steengoede serie. Vol met (Noordse) mythologie, een spannende queeste, bijzondere personages en de meest onlogisch-lijkende gebeurtenissen die toch perfect in het verhaal passen. Ik ben wederom fan!

Het verdoemde zwaard | Rick Riordan | ISBN 9789000344789 | Van Goor | 463 pagina’s | Goodreads

Eén gedachte over “Het verdoemde zwaard (#1) – Rick Riordan