Vermist – Helen Vreeswijk

Vermist – Helen Vreeswijk

vermistHelen Vreeswijk is een auteur van wie ik al járen boeken lees. Mijn zusje en ik hebben bijna al haar boeken (nog met de allereerste covers!) verzameld. Toen ik Vermist tegenkwam, was ik direct nieuwsgierig. De cover is heel iets anders én met de inhoud lijkt Helen Vreeswijk ook een heel andere kant op te gaan. Nog steeds iets met een misdaad, maar voor de verandering eens zonder het oude vertrouwde politieteam én niet in Nederland.

Anouk gaat samen met vier studiegenoten op stage naar een tropisch, Filipijns eiland. Een prachtige kans om met zeeschildpadden te zwemmen, te relaxen op een idyllisch strandje en te genieten van ijskoude cocktails.

Maar dan ontvoeren meedogenloze vrouwenhandelaren hen diep de jungle in. Daar komen ze bij een inheemse stam terecht. Wat moet die met de jongeren uit de Nieuwe Wereld? Gaat het Anouk en haar vrienden ooit nog lukken om naar het regenachtige en heerlijk saaie Nederland terug te keren?

Vermist speelt zich af in de Filipijnen, waar Anouk en haar studiegenoten een stage gaan lopen. Tenminste, dat is de bedoeling. Al snel blijkt namelijk dat ze zijn bedrogen en worden ze verkocht aan een inheemse stam. Helen Vreeswijk heeft hiermee voor een behoorlijk actueel thema gekozen: vermissingen in het buitenland.

Wat ik heel fijn vond is dat Vermist vrijwel direct tot de actie overgaat. De inleiding is lang genoeg om het verloop natuurlijk te laten zijn, maar niet zo lang dat je al halverwege het boek bent voor er eens een keer iets gebeurd. Vermist had echt een duidelijk Helen Vreeswijk sausje, inclusief haar vlotte, prettig leesbare schrijfstijl, maar was tegelijkertijd een compleet ander boek.

Waar in haar andere boeken vaak het perspectief van de agenten wordt laten zien, gebeurde dat in dit boek verhoudingsgewijs veel minder. Zelf vond ik dat overigens helemaal niet erg, want de stukken over Anouk en haar studiegenoten vond ik stiekem veel interessanter. De gewoonten en gebruiken van de stam, de reden waarom ze de Nederlanders ontvoerden… Het knappe vond ik dat Helen Vreeswijk hen heel menselijk laat overkomen. Natuurlijk zitten ze compleet fout, maar toch kon ik ook hun wanhoop wel begrijpen – al hadden ze dat uiteraard op een andere manier moeten oplossen. Niemand is honderd procent goed of honderd procent slecht en dat weet Helen Vreeswijk heel goed te verwoorden.

Vermist is daarmee een ontzettend fijn boek geworden. Ik genoot van de gebeurtenissen bij de stam en leefde ontzettend met iedereen mee. Helen Vreeswijk weet alles zo te verwoorden en beschrijven dat je tijdens het lezen bijna begint te begrijpen hoe het kan dat slachtoffers van dergelijke praktijken op een gegeven moment zo gehersenspoeld zijn dat ze niet meer weg willen. Dat vind ik ontzettend knap gedaan. Het einde maakt tot slot enorm nieuwsgierig, net als het voorproefje van het tweede deel dat achterin Vermist is toegevoegd. Ik ben enthousiast over deze nieuwe insteek van Helen Vreeswijk!

Vermist  | Helen Vreeswijk | ISBN 9789000352517 | Van Goor | 237 pagina’s | Goodreads