Vertel me drie dingen – Julie Buxbaum

Vertel me drie dingen – Julie Buxbaum

Vertel me drie dingen
Onlangs kreeg ik een leuk mailtje in mijn mailbox over het boek Vertel me drie dingen van Julie Buxbaum. Uitgeverij De Fontein daagde mij en andere bloggers hierin uit om dit boek te bespreken in, jawel, drie punten. Eerder kreeg ik al het eerste hoofdstuk opgestuurd en gaf ik drie redenen waarom ik toen al vond dat iedereen dit boek moest lezen. Inmiddels heb ik het volledige boek gelezen en vandaag vertel ik je dan ook drie dingen over Vertel me drie dingen.

Jessie is verhuisd en alles voelt verkeerd: haar nieuwe kakschool, haar nieuwe huis, haar nieuwe stiefmoeder en haar arrogante stiefbroer. En ze mist haar overleden moeder. Dan krijgt Jessie een mail van een jongen die zich Iemand-Niemand noemt. Ze mag alles aan hem vragen: welke meiden ze moet vermijden, wie haar vrienden zouden kunnen worden en waarom ze beter geen vega-burgers uit de kantine kan eten. Al snel wordt Iemand-Niemand Jessies reddingsboei. Maar wie op school is toch deze mysterieuze jongen?

1. Jessie Holmes
Laten we beginnen met de hoofdpersoon. Ik hoop bij ieder boek dat ik de hoofdpersoon leuk vind, of op z’n minst interessant. Soms heb ik de jackpot en soms… niet bepaald. De hoofdpersoon in Vertel me drie dingen is de zestienjarige Jessie Holmes. En met haar had ik zeker de jackpot te pakken! Ik kon me enorm met haar identificeren. Ze was zo heerlijk normaal: niets geen speciale krachten of bijzondere lotsbestemming. Jessie is gewoon een zestienjarig meisje dat met haar vader meeverhuisd naar L.A. en terecht komt in een compleet andere wereld waar ze niet op zit te wachten. Haar onzekerheden over de nieuweling zijn op school, over haar uiterlijk, over jongens en vriendinnen… Het was allemaal zó herkenbaar, zo realistisch, zo écht. Tegelijkertijd vond ik haar juist stoer omdat ze wel gewoon haar mannetje staat. Ze heeft een hilarische maar nuchtere kijk op de wereld en is iemand met wie ik  zo bevriend zou kunnen zijn. Pluspunten voor Jessie!

2. Iemand Niemand
Iemand Niemand was ook een absoluut hoogtepunt in dit boek, al had ik in het begin wel moeite om ‘IN’ niet te verwarren met het voorzetsel ‘in’. Waar het contact tussen Jessie en IN via de mail begint, gaan ze al snel over op een chatgesprek. Net als Jessie raakte ik gedurende het boek steeds nieuwsgieriger naar de ware aard van IN. Ik wist gewoon echt niet wie het kon zijn en begon op een gegeven moment iedereen te verdenken. Ik kon me dan helemaal inleven in Jessie, haar gevoelens en de verwarring – zeker op het moment dat we erachter komen wie IN daadwerkelijk is de chaos enorm.

Ik had na het lezen van de achterflap verwacht dat het contact tussen Jessie en IN vooral zou bestaan uit Jessie die vragen stelt over de school en IN die de vragen beantwoordt. Die verwachting kwam dus niet helemaal uit. Hoewel hun contact op die manier begint, verandert hun contact al snel in een vriendschap en ontwikkelen ze de gewoonte om  om de beurt drie dingen over henzelf te vertellen. Ergens miste ik de wegwijzende functie van IN een beetje; tegelijkertijd kon het me niets schelen. De gesprekken die ze wel hadden waren namelijk ontzettend leuk om te lezen en lieten me meer dan eens glimlachen.

3. Vriendschap
Ten derde vond ik de plek die vriendschap in dit boek innam ontzettend mooi. Jessie’s vriendschap met IN, met haar vriendin Scarlett, met haar nieuwe vriendinnen Dri en Agnes, met Ethan.. zelfs die met Liam en Theo. Haar vriendschappen trekken Jessie door lastige momenten en moeilijke periodes heen. Vriendschappen zijn naar mijn mening sowieso zo ontiegelijk belangrijk – echt van onschatbare waarde. Ik vond de rol die vriendschap in Vertel me drie dingen innam dan ook ontzettend mooi en waardevol.

Het moge duidelijk zijn, ik ben fan van dit boek! Het is lief, meeslepend, herkenbaar, bevat geweldige personages en heeft mooie, subtiele, maar in mijn ogen belangrijke boodschappen. Ik heb genoten!

Vertel me drie dingen | Julie Buxbaum | 9789026139628 | De Fontein | 352 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Vertel me drie dingen – Julie Buxbaum