Het vuur van Louise – Judith Eiselin (Sterren van Morgen blogtour)

het-vuur-van-louiseDe mogelijkheid krijgen een boek op een bijzondere manier te promoten is altijd leuk. Ik was daarom direct enthousiast toen ik het mailtje van uitgeverij Brandt kreeg. Een nieuwe jeugdserie, bestaande uit vier boeken over hetzelfde schooljaar, maar vanuit vier verschillende perspectieven. Of ik deze serie, net als de auteurs dat deden met het schrijven, met mijn medebloggers wilde recenseren? Maar natuurlijk! Samen met Katja, Eline en Jessica belandde ik in een groepje en kreeg ik uiteindelijk Het vuur van Louise opgestuurd.

Louise is verliefd, en niet zomaar een beetje. portret-louise-271x271Enorm, ontiegelijk, onontkoombaar verliefd. Voor eeuwig en altijd – denkt ze zelf. Maar haar ouders vinden dat ze overdrijft. Ze mag wel wat afkoelen, zeggen ze. Samen met haar tweelingbroer wordt Louise naar een nieuwe school gestuurd. Een kostschool, helemaal in Engeland! Mortimer Mansion is een school voor bijzonder onderwijs, met vreemde vakken, vies eten, jolige rondedansen en een hele nieuwe klas. Zou Louise er ooit kunnen wennen?

Er zijn in ieder geval erg leuke paarden bij de school en… wie weet ook wel leuke jongens.

Toen Het vuur van Louise bij mij op de mat viel was ik even verbaasd bij het zien van het boekje. Ik had het niet zo klein en dun verwacht. Ergens was ik hierdoor al een beetje huiverig: zou dat wel goed gaan? Zo weinig pagina’s? Aan de andere kant werd het hierdoor een perfect boekje om even te lezen als ik niet veel tijd had.

Een tijd lang heb ik met mijn groepje gediscussieerd over wat we wilde doen voor het boek. Natuurlijk een recensie, maar wat voor speciaals doen we daarbij? Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een moodboard, passend bij onze personages. Vrijdag konden jullie Saar’s moodboard al zien bij Katja en gisteren was Wollebrandt aan de beurt bij Eline’s blog. Morgen sluit Jessica af met De honger van Max.

het-vuur-van-louise-moodboard

Vandaag dus Louise, die inderdaad vol vuur zit. Ze is een beetje explosief, naïef, en heeft over veel dingen een mening. Ze is echter vooral veel met zichzelf bezig. Vrienden zijn belangrijk voor haar – ze heeft allerlei foto’s aan haar muur hangen en hoewel ze zo vooral niet over probeert te komen, is Louise eigenlijk heel onzeker. Over haar eigen naam (en dat is dus niet Louise), over hoe anderen haar zien en over jongens. Louise is heel veel met jongens bezig. Daarnaast heeft ze ook een grote voorliefde voor paarden.

Ik vond Louise erg oppervlakkig blijven. Ze is een typische tiener die zichzelf aan het ontdekken is – maar daar blijft het een beetje bij. Op zich snap ik dat wel, in 125 pagina’s is het ook heel moeilijk een volwaardig plot te ontwikkelen. Ik vond het in Het vuur van Louise dan ook niet helemaal gelukt. Het bleef allemaal wat oppervlakkig, ik had niet echt een connectie met het verhaal. De gebeurtenissen leken willekeurig en vormden geen geheel. Ook de toegevoegde waarde van het Sterren van Morgen-geloof kwam niet echt tot bloei. Ik denk dat Judith Eiselin alles veel beter uit had kunnen werken als het boek 300 pagina’s had gehad. Het was het nu gewoon net niet. En dat vind ik ontzettend jammer. Het klonk namelijk heel goed: een kostschoolverhaal over vier jongeren die ieder hun eigen boek krijgen.

De schrijfstijl van Judith Eiselin vond ik echter wel fijn. Aan de korte zinnen kon ik hier en daar merken dat het eerder een jeugdboek is dan een Young Adult, maar verder las het vlot. Ook heeft Het vuur van Louise wel ervoor gezorgd dat ik nieuwsgierig geworden ben naar de overige delen. Wat dat betreft is de opzet van deze blogtour dan ook wel geslaagd: doordat we in ons groepje, maar ook met andere bloggers, veel over deze boeken praatten, ontdekten we steeds weer iets nieuws. Een detail, een onthulling of een gevoel dat niet in ons eigen boek naar voren was gekomen. En dat maakt zeker nieuwsgierig. Ik vind dan ook dat de Sterren van morgen serie zeker de potentie had om echt iets goeds te zijn. Helaas kwam dat voor mij alleen niet genoeg tot uiting.

2.5

Het vuur van Louise | Judith Eiselin | ISBN 9789492037435 | uitgeverij Brandt
125 pagina’s | Goodreads