Warcross (#1) – Marie Lu

Warcross (#1) – Marie Lu

De boeken van Marie Lu wisten me tot nu toe elke keer op het puntje van mijn stoel te krijgen. Haar Legend-serie heb ik met heel veel plezier gelezen en ook de The Young Elites en The Rose Society vond ik erg goed. Het derde deel daarvan staat nog hoog op mijn TBR. Toen ik zag dat Van Goor haar nieuwste boek, Warcross, naar het Nederlands zou vertalen was ik meteen enthousiast, maar tegelijkertijd ook een beetje terughoudend. Ik heb namelijk niet zoveel met games, en laat dat nu net het onderwerp zijn van dit eerste deel van haar nieuwe serie. Gelukkig bleken mijn zorgen ongegrond, want ook Warcross vond ik weer fantastisch!

Warcross is een virtualrealitygame die de wereld beheerst.

Om wat bij te verdienen werkt hacker Emika Chen als premiejager voor het spel; ze spoort spelers op die illegaal wedden. Maar de concurrentie is groot, en het is niet makkelijk om je staande te houden in de wereld van de premiejagers.

Dan doet de maker van het spel, de jonge miljardair Hideo Tanaka, Emika een onweerstaanbaar aanbod. Hij heeft een spion nodig tijdens de internationale Warcrosskampioenschappen, om een beveiligingsprobleem bloot te leggen. Halsoverkop vertrekt Emika naar Tokyo en ze belandt in een wereld van roem en rijkdom, waar ze tot dan toe alleen maar van kon dromen. Maar al snel stuit ze op een complot, met grote gevolgen voor het hele Warcrossimperium.

Warcross is eigenlijk een soort vlaggenroof, maar dan veel vetter en met eindig veel meer mogelijkheden. Ik merkte dat ik – als niet-gamer – met elke pagina steeds enthousiaster over de game begon te worden. Ja, echt. Ook zonder veel technische kennis kun je de trainingen en wedstrijden zelf met gemak volgen. Erg fijn!

Marie Lu weet een heel prettige balans in Warcross aan te houden.  Tussen het echte leven en de virtual reality, tussen spanning, humor en liefde. Van haar andere boeken wist ik al dat ze een meester in het creëren van nieuwe werelden is en ook bij Warcross beschrijft ze de wereld op zo’n levendige manier dat ik het gevoel had er zelf midden in te zitten: ik was enorm onder de indruk van de fantasievolle decors en supersnelle actie. De rivaliteit tussen de verschillende teams was ook echt fantastisch. Ik kon niet anders dan die passages met een enorme grijns op mijn gezicht lezen. De kameraadschap binnen het team waar Emika in terecht komt was minstens zo fijn om over te lezen. Warcross zit bovendien boordevol referenties naar allerlei nerdy dingen. Pluspunt!

Ik was onder de indruk van hoofdpersoon Emika, haar technische kennis en vaardigheden. Wat een super stoere en zelfverzekerde meid! Al aan het begin van Warcross wordt duidelijk dat ze niet uit de meest makkelijke situatie komt, maar ze is (gelukkig) niemand iemand met veel zelfmedelijden. Ze steekt haar handen uit haar mouwen en gaat ervoor. Warcross bevat bovendien een spannend element doordat Emika niet alleen speler is, maar ook als spion op zoek is naar de persoon achter het beveiligingslek in Warcross. Ook erg fijn: een ontluikende liefde verandert haar niet in een hoopje blubber. Ze blijft haar opdracht voor ogen houden – no matter what.  Had ik al verteld dat ik Emika gewoon een ontzttend stoer wijf vind?

Eigenlijk kan ik zo niks bedenken wat ik níet fijn vond aan dit boek. Ik had het dan ook zo uit. Bijna jammer, want van mij had het nog veel langer mogen duren! Warcross is echt een verslavend leuk boek – ook voor de niet-gamers onder ons. Ik kan niet wachten om te ontdekken wat Marie Lu nog meer voor Emika en haar teamgenoten in petto heeft!

Warcross | Marie Lu | ISBN 9789000358892 | Van Goor
296 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar

Eén gedachte over “Warcross (#1) – Marie Lu