Wink, Poppy en Midnight – April Genevieve Tucholke

Wink, Poppy, Midnight. Wat moet ik toch met jullie? Nadat ik de laatste pagina van dit boek had omgeslagen, zat ik een paar tellen met gefronste wenkbrauwen voor me uit te staren. Even later bleek op Goodreads zag ik in andere recensies weerspiegeld wat ik zelf ook dacht: 1) dit is zo niet wat ik verwacht had, en 2) wat heb ik in godsnaam zojuist wél gelezen? Verwacht een warrige recensie.

Elk verhaal heeft een held.
Elk verhaal heeft een schurk.
Elk verhaal heeft een geheim.

Wink is het mysterieuze buurmeisje met het wilde, rode haar en een gezicht vol sproeten. Poppy is de beeldschone, manipulatieve blonde pestkop. Midnight is de lieve, onzekere jongen die tussen hen gevangen zit. Twee meisjes. Eén jongen. Eén zomer. Eén vreselijke avond.

Wat is er echt gebeurd?
Iemand weet het.
Iemand liegt.

Wink, Poppy en Midnight. Mysterieus, vaag en soms bijna vervreemdend. De drie hoofdpersonages vertellen afwisselend een deel van hetzelfde verhaal. Allen vanuit hun eigen perspectief, vanuit hun versie van de waarheid. Aan het einde vallen alle puzzelstukjes een soort van op z’n plaats. Fantasie en werkelijkheid lopen in elkaar over en ik wist soms niet zo goed meer wat ik er nou van moest vinden.

De personages waren stuk voor stuk… vreemd. Net als de gebeurtenissen trouwens. Eigenlijk vond ik alles aan dit boek een beetje gek. Positief of negatief, daar ben ik nog niet helemaal over uit. De schrijfstijl is het enige waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ik hem geweldig vond. April Genevieve Tucholke schrijft op een mysterieuze, bijna magische wijze. Met precies genoeg details en toch genoeg vaart.

Je krijgt gedurende het boek eigenlijk maar weinig van de personages mee. Wie ze echt zijn, wat ze echt denken. Van te voren wist ik al dat de vertelling onbetrouwbaar is. Er staat niet voor niets op de cover: Een held. Een schurk. Een leugenaar. Wie is wie? Dit had tot gevolg dat ik eigenlijk geen van de personages vertrouwde. Van Poppy weet je niet meer dan dat ze de enige dochter is van steenrijke ouders en dat ze gemeen is. Wink komt uit een zigeunerachtig gezin en geeft vrijwel nooit een rechtstreeks antwoord. Midnight is de jongen die gevangen zit tussen deze twee. Hij woont alleen met zijn vader die zich (heel handig) nooit ergens mee bemoeit. Midnight is vrij ruggengraatloos en laat gemakkelijk met zich sollen. Van de drie vond ik enkel Wink enigszins interessant door haar thuissituatie.

Ik had ergens een enorme mindfuck verwacht. Een enorme schok. Een ‘aha!’ moment. Dit bleef echter een beetje uit. Het einde vond ik namelijk net zo voortkabbelend en vreemd als de rest van het boek. Ik voelde me dan ook een beetje leeg toen ik het uit had, niet wetende of ik dit nou heel goed of juist helemaal niks vind. Ik weet niet zo goed wat ik van Wink, Poppy en Midnight moet denken. Prachtige cover, dat wel.

Wink, Poppy en Midnight | April Genevieve Tucholke | ISBN 9789020679472
Blossom Books | 210 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Wink, Poppy en Midnight – April Genevieve Tucholke

1. Ik vond het inderdaad ook zó warrig! Ik had juist verwacht ook dat het superspannend zou worden en dat je zelf een beetje een soort ‘detective’ zou moeten spelen, wie dan de schurk zou zijn. Uiteindelijk weet ik nog steeds niet wie wat is…