Witheet (#1) – Jennifer L. Armentrout

Witheet (#1) – Jennifer L. Armentrout

Jennifer L. Armentrout is iemand die ontzettend veel boeken op haar naam heeft staan. Zo heb ik al meerdere New Adults van haar hand in mijn boekenkast staan, evenals verschillende fantasy boeken. Witheet is het eerste deel van een serie die in de laatste categorie valt. De cover van de Nederlandse editie trok me niet zo, maar omdat het een Armentrout is én de achterflap me wel aansprak, besloot ik het boek te lenen bij de bibliotheek.

Normaal zijn, is eigenlijk alles wat de zeventienjarige Layla wil. Maar haar gave om een ziel weg te nemen door iemand te kussen maakt haar voor altijd anders dan de Wachters, bij wie ze is opgegroeid. Voor hen moet ze haar donkere, demonische kant wegstoppen. Vooral voor Zayne, de zó niet bereikbare jongen op wie ze al sinds een eeuwigheid stiekem verliefd is.
Dan ontmoet ze Roth, een zondig lekkere demon, die haar dingen vertelt die ze liever niet had geweten. Hoewel ze beseft dat ze beter uit zijn buurt kan blijven, twijfelt ze. Toegegeven, misschien ook wel omdat dat verboden-te-kussengedoe helemaal geen issue is met hem. Hij heeft immers geen ziel…
Wanneer Layla ontdekt dat niemand minder dan zijzelf het middelpunt vormt van een duivels plan, kan ze niet anders dan Roth vertrouwen. Doet ze daar goed aan of zal deze deal met de duivel op een ramp uitlopen?

Jennifer L. Armentrout heeft in de Dark Elements-serie een interessante wereld gecreëerd, waarin Wachters de mensheid beschermen tegen demonen. Layla is half Wachter, half demon. Ze is opgegroeid met Wachters en moet voortdurend haar demonische kant die verlangt naar de zielen van mensen onder de duim houden. Dit is echter niet makkelijk en hier worstelt ze dan ook enorm mee, wat zich uit in het veelvuldig nuttigen van suiker. Sowieso worstelt Layla erg met zichzelf, met wie ze is en wie ze wil zijn. Hoe graag ze ook bij de Wachters zou willen horen, ze zal nooit een echte Wachter zijn door haar demonische helft.

Haar worsteling met wie ze is en bij welke groep ze hoort, wordt ook gesymboliseerd door een zeer aanwezige liefdesdriehoek. Zelf ben ik niet zo’n fan van liefdesdriehoeken – ik bedoel, hoe realistisch zijn die nou? – maar ik vond het wel een mooie gedachte dat Zayne en Roth Layla’s twee verschillende kanten symboliseerden. Ik kreeg soms bijna het gevoel dat die twee een soort duiveltje en engeltje op Layla’s schouder waren – beiden continu aan haar trekkend. Niet zo gek dus, dat Layla behoorlijk in de war is.

Roth zet al Layla’s overtuigingen namelijk behoorlijk op losse schroeven. Hij laat haar demonische kant ontdekken en brengt bovendien een aantal geheimen aan het licht die de Wachters altijd voor haar geheim gehouden hebben. Roth brengt Layla uit evenwicht, maar maakt haar naar mijn mening een stuk interessanter. Zeker aan het begin van het verhaal vond ik haar namelijk maar saai. Bovendien brengt Roth een spanning met zich mee die het verhaal zelf een stuk aantrekkelijker maakt.

Helaas lag de nadruk bij dit boek wel érg op de romantiek. Zelf vond ik het idee van de Wachters, demonen en hun onderlinge strijd heel interessant. Ik vond deze wereld echter maar minimaal uitgediept. Je krijgt wel een beetje een idee wat Wachters zijn, maar toch had ik graag meer over hun gewoonten en levenswijze te weten gekomen – Layla woont nota bene bij hen in huis. Ook de zielen had ik graag meer uitgewerkt willen zien. We weten wel dat hoe donkerder, hoe fouter, maar sommige zielen zijn lichtroze en andere weer lichtblauw. Ik dacht eerst dat dit met geslacht te maken had, maar een man had weer een rode ziel. Wordt lichtblauw dan ook rood naarmate de ziel verslechterd? Ik hoop dat in het volgende boek meer aandacht besteed wordt aan het uitwerken van de wereld waarin Layla leeft.

Kortom, Witheet was niet helemaal wat ik ervan verwachtte. Het was nu erg veel romantiek en vrij weinig fantasy. Toch zorgen de interessante fantasy-elementen en het veelbelovende einde ervoor dat ik wel nieuwsgierig ben naar het verdere verloop van Layla’s lot. Ik ben benieuwd wat Steenkoud ons gaat brengen.

Witheet | Jennifer L. Armentrout | ISBN 9789402709407 | HarperCollins YA | 416 pagina’s | Goodreads

2 gedachten over “Witheet (#1) – Jennifer L. Armentrout