Door de Zombiespiegel (#2) – Gena Showalter

Door de zombiespiegel

Toen Alice in Zombieland me erg goed bleek te bevallen, was ik logischerwijs benieuwd hoe het verhaal zich zou ontwikkelen. Tweede delen zijn vaak van die boeken waarin er duidelijk tijd overbrugd moet worden en dus eigenlijk vrij weinig gebeurd. Vaak vind ik tweede delen dan ook slechter dan het boek ervoor. Ik hoopte dat dit bij Door de Zombiespiegel niet op zou gaan.

Alice dacht dat ze alles al had meegemaakt, maar helaas… het kan nog erger. Na de laatste zombie-aanval gebeuren er vreemde dingen met haar. Spiegels komen tot leven, ze hoort stemmen die anderen niet schijnen te horen, en ze heeft soms de afschuwelijke neiging om iemand aan te vallen. Wat is er toch met haar aan de hand?

Cole, haar vriendje, doet ook al zo raar. Eerst ontwijkt hij haar de hele tijd, en dan maakt hij het volkomen onverwacht uit. En dat is nog niet alles. Het lijkt wel alsof hij iets voor haar verborgen houdt. Maar Alice wordt pas echt bang als ze in de spiegel kijkt…

Al snel blijkt dat Ali het in dit tweede deel zwaar te verduren krijgt nadat ze in een gevecht gewond raakt. Zo ziet ze steeds vaker rare dingen als ze zichzelf in de spiegel bekijkt. Ook begint ze vreemde dingen te horen en krijgt ze nog vreemdere neigingen. Gena Showalter laat de verandering die Ali doormaakt rustig opbouwen waardoor de veranderingen heel natuurlijk aanvoelen.

Waar ik stiekem een kleine crush op Cole had ontwikkeld, vond ik hem in Door de Zombiespiegel behoorlijk zwak en zich nogal als een eikel gedragen. Dat vond ik jammer, want ik ship Ali en Cole enorm. Ze zijn enorm aan elkaar gewaagd; dat Ali haar mannetje staat in hun relatie kan ik alleen maar toejuichen. Ik vind Ali gedurende het verhaal ook steeds sterker worden. Het brave verdwijnt langzaamaan en in plaats daarvan krijgen we een stoere, kick-ass vrouw terug. Ik blijf het heerlijk vinden dat Ali geen blad voor de mond neemt en gewoon zegt wat ze denkt.

In Door de Zombiespiegel maken we bovendien kennis met een nieuwe vijand. Het leuke aan deze vijand vond ik dat hij niet slecht is om het slecht zijn. Dit personage is niet zwart-wit. Hij heeft namelijk goede bedoelingen, maar kiest ervoor om die goede intentie op een verkeerde manier te uiten. Dat maakt hem heel menselijk en voor mij des te interessanter om over te lezen.

Kortom, ik vond Door de Zombiespiegel een heerlijk vervolg op Alice in Zombieland. Ali krijgt weer heel wat te verduren, wat het verhaal heerlijk spannend maakt. Gena Showalter heeft een prettig vlotte schrijfstijl en zet met de nieuwe vijand bovendien een enorm interessant personage neer. Ik ben benieuwd wat deel drie te bieden heeft!

Lees hier mijn recensie van Alice in Zombieland.

Door de Zombiespiegel | Gena Showalter | 9789034754677 | HarperCollins | 414 pagina’s | Goodreads