Zomer (#3) – Lis Lucassen

Zomer (#3) – Lis Lucassen

Toen bekend werd dat Zomer, het laatste deel van de trilogie van Lis Lucassen, in april zou verschijnen, was ik nieuwsgierig. De eerste twee New Adults van deze Nederlandse schrijfster lazen op wat puntjes na lekker weg. De achterflap van Zomer sprak me wederom aan, dus was ik blij dat ik een ebook mocht ontvangen.

De wereld lag aan Audrey’s voeten, maar de druk bleek te groot en ze moest gedwongen afscheid nemen van haar zangcarrière. Nu vier jaar later is het tijd voor een comeback. Alleen is Audrey het vertrouwen in zichzelf kwijt. Iedere noot die ze zingt, voelt als bedrog en de meeste tijd kan ze alleen optreden als ze pillen heeft geslikt en amper doorheeft dat ze bestaat. Wanneer ze Alec ontmoet, maakt hij er geen geheim van compleet voor haar te willen gaan. Maar alleen als zij bereid is zichzelf helemaal aan hem te geven.

Alec is vastbesloten zijn leven op de rails te houden nu hij weer op vrije voeten is. Maar op een fatale avond knalt alles kapot wat hij zo zorgvuldig heeft opgebouwd. Samen met Audrey slaat hij op de vlucht, maar hun reis wordt veel meer dan ze voor ogen hadden.

Ik had in het begin regelmatig het gevoel alsof ik iets miste. Alsof ik halverwege het verhaal was binnen gestapt en daardoor allerlei mensen niet kende die ik wel zou moeten kennen en situaties niet meegemaakt had waar anderen wel bij geweest waren. Een onprettig gevoel en ook de reden waarom het verhaal tijdens die eerste vijftig pagina’s maar moeizaam bleef hangen.

Het rommelige eerste deel, waarin Alec en Audrey bovendien wel heel snel voor elkaar vielen en meer dan een gebeurtenis plaatsvond die ik niet helemaal geloofwaardig vond, bleek uiteindelijk slechts de inleiding van het verhaal te zijn. Toen Alec en Audrey eenmaal op het eiland waren, kwam het verhaal een beetje tot rust. Eindelijk kregen we de tijd Alec en Audrey beter te leren kennen en begrijpen.

De twee hadden tegen die tijd nog altijd hun eigen demonen te bevechten maar begonnen ze dankzij elkaars aanwezigheid wel langzaam onder ogen te zien en te overwinnen. Ik merkte dat ik me meer voor de personages begon te interesseren en graag wilde weten hoe het verhaal zou aflopen. De manier waarop Lis Lucassen de personages uit Hitte en Razend in Zomer terug liet komen en de drie verhalen aan elkaar linkte, wist bovendien een glimlach aan me te ontlokken. Eindelijk klikte het verhaal. Beetje bij beetje wist Zomer me toch voor zich te winnen. Het einde was wat rommelig en wellicht niet helemaal hoe ik het graag had willen zien, maar deed me Zomer wel met een tevreden gevoel uitlezen.

Zomer was niet het luchtige, zomerse verhaal dat ik (voornamelijk door de titel) verwacht had. Het is hier en daar wat rommelig en sommige stukken gingen me wat snel, maar halverwege wist het verhaal me toch te pakken en nieuwsgierig te maken naar het einde. Ik vind Zomer niet het beste deel uit deze trilogie, maar wel een slotstuk waar Lis Lucassen tevreden mee kan zijn.

Zomer | Lis Lucassen | ISBN 9789492098160 | Storm Publishers | 222 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar