De zon is ook een ster – Nicola Yoon

De zon is ook een ster – Nicola Yoon

Ik maakte voor het eerst kennis met Nicola Yoon toen ik Alles wat je lief is las. Een schattig boek over een interessant onderwerp met een bijzondere vertelmanier. Toen ik ontdekte dat uitgeverij Querido ook De zon is ook een ster zou uitgeven, wist ik zeker dat ik ook dit boek wilde lezen. Niet lang nadat het boek op de mat viel, wist het hoopvolle en romantische verhaal me aangenaam te verrassen.

NATASHA gelooft in de wetenschap en feiten. Niet in het lot. Of in dromen die nooit uit zullen komen. Ze is zeker niet zo’n meisje dat haar grote liefde ontmoet in een platenzaak in New York. Niet op dezelfde dag dat ze met haar familie uitgezet zal worden naar Jamaica.

DANIEL heeft altijd zijn best gedaan om aan de hoge verwachtingen van zijn ouders te voldoen. Hij zal chirurg worden en geen dichter, zoals hij eigenlijk wil. Maar als hij Natasha ontmoet, ziet hij ineens een andere toekomst voor zich, mét haar. En hij heeft nog twaalf uur de tijd om Natasha daarvan te overtuigen.

Is het toeval of het lot dat Daniel en Natasha samenbrengt op deze allesbepalende dag? Heeft het zin om in dromen te geloven als je weet dat die nooit uit kunnen komen?

Het fijne van de boeken van Nicola Yoon is dat ze kiest voor hoofdpersonages die anders zijn dan personages die je meestal tegenkomt in Young Adult. Zo was Maddie uit Alles wat je lief allergisch voor de wereld en zijn de hoofdpersonen uit De zon is ook een ster kinderen van respectievelijk illegalen en eerste generatie immigranten. Nicola Yoon heeft een gave om diversiteit op een heel ongedwongen manier in haar boeken te verwerken. De perspectieven waar ze in dit boek voor heeft gekozen, zorgde ervoor dat ik het boek nog net wat extra interessant vond om over te lezen.

Natasha en Daniel zijn complete tegenpolen. Waar Natasha niet in liefde maar in feiten en wetenschap gelooft, is Daniel een echte dromer, een romanticus die het liefst gedichten schrijft. Ook al willen zijn Koreaanse ouders dat hij gaat studeren en arts wordt. Je zou verwachten dat de twee daarom enorm clashen, maar de charismatische Daniel weet de sceptische Natasha zover te krijgen samen wat tijd door te brengen, wat het begin is van een heel bijzondere dag.

Net als Natasha was ik namelijk nogal sceptisch over het hele ‘verliefd worden in een dag’ gebeuren, maar toch wist Nicola Yoon het voor elkaar te krijgen dat je bijna niet anders kan dan erover te dromen. Zoals ik eerder al kort aanstipte, spant De zon is ook een ster slechts één dag. Het voelt echter zoveel langer, zoveel groter. Die ene dag die Natasha en Daniel samen doorbrengen gaf me hoop, liet me dromen en deed me met elke pagina meer verlangen naar een goed einde.

De zon is ook een ster is dus een dromerig, positief en hoopvol boek vol romantiek. Tegelijkertijd verliest Nicola Yoon de realiteit echter niet uit het oog, maar verweeft ze dit moeiteloos in haar verhaal, iets wat ik ontzettend knap vind. Zeker omdat ze het zo weet te brengen dat de realiteit niet voor een domper zorgt, maar eerder voor begrip en acceptatie.

Daniels en Natasha’s verhaal wordt bovendien net als Alles wat je lief is op een bijzondere manier verteld, doordat Nicola Yoon bijpersonages, ideeën en begrippen een eigen stem geeft. Deze kleine hoofdstukken tussendoor verrijkten het verhaal enorm en gaf het bovendien net wat meer diepgang.

De zon is ook een ster is al met al dus een hele fijne contemporary waar ik zelfs een beetje verliefd op ben geworden. Nicola Yoon weet met haar verhaal een perfecte balans te creëren tussen hoop, romantiek, dromen en de soms harde realiteit. De zon is ook een ster, wat ben je leuk!

Alles wat je lief is

De zon is ook een ster | Nicola Yoon | ISBN 9789045120607 | Querido | 328 pagina’s | Goodreads | recensie-exemplaar

2 gedachten over “De zon is ook een ster – Nicola Yoon